Hydromotory se dělí na několik druhů
Tento článek bude zajímat zejména mužské pohlaví, proč? Budeme se totiž bavit o motorech a jejich druzích. Začneme jedním z nejstarších a postupně se dostaneme až k těm modernějším. Záměrně neříkám nejmodernějším, protože to nelze jasně určit. Co je to motor? Jedná se o zařízení, které je schopno převádět různé druhy energií na mechanickou energii a tím ulehčovat lidem jejich práci.
Nejbežnější druhy motorů
Parní motor
Tento stroj položil základy rozvoji průmyslu, jeho historie se datuje od roku 1712. První parní stroj byl určen pro čerpání vody ze zatopených uhelných dolů. Pracuje na principu, že vytvořená pára z kotle putuje do válce, kde vytlačuje samotný píst nahoru. V tu chvíli se přívod páry zastaví, vstříkne se studená voda, která způsobí podtlak a kondenzaci páry. Podtlak se postará o pohyb pístu dolů.
Zážehový motor
Jak jsme si již v rozdělení uvedli, jedná se o spalovací motor. Princip funkce je takový, že do prostoru válce je nasáta směs vzduchu a benzinu, následně je zapálena elektrickou jiskrou. Po zapálení dojde k zapálení směsi a vzniku energie, která pohne s pístem a klikovým hřídelem. Zážehové motory pracují s kompresní poměrem 9:1–12:1. Oproti vznětovému motoru má ale nižší účinnost!
Hydromotory
Tyto motory se dělí na:
- orbitální hydromotory
- pístové hydromotory
- zubové hydromotory
Pístový hydromotor je vlastně spojení axiálního pístového čerpadla a hydromotoru s konstantním geometrickým objemem. Tyto motory pracují na nakloněného bloku. Své využití našel pro ovládání hydrostatických soustav mobilních nebo stacionárních systémů.
Raketový motor
Tyto motory se v základu rozdělují na:
- motory na tuhá paliva
- motory na kapalná paliva
První zmíněny, tedy motor spalující tuhá paliva tvoří spalovací komora a hnací tryska. Princip funkčnosti je takový, že se spalovací komora naplní příslušným palivem, které odhořívá. Tyto motory jsou velmi efektivní a jednoduché, jedná se o zařízení bez pohyblivých částí. Jeho nevýhody jsou v tom, že se jeho výkon nelze nijak regulovat. Své využití našel jako pomocné rakety, zkracující vzlet raketoplánů nebo některých letadel.
Motor na kapalné palivo je v porovnání s prvním výkonnější i účinnější. Funguje tak, že se skládá ze dvojice nádrží, ze kterých se palivo s okysličovadlem vhání do spalovací komory, kde hoří. Mezi nejnamáhavější komponentu je tryska, která je vyložena grafitem. Komora motoru i tryska bývají také často chlazeny vstupujícím palivem. Tyto motory našly své využití pro pokusná letadla a velké rakety.